Růže svraskalá – nenápadná pichlavá kráska

O svraskalé růži (Rosa rugosa) jsem se poprvé dozvěděla ze stránky webu pana Svobody a později i z jeho knihy o ekozahradách. A musím uznat, že pan Svoboda píše velmi dobře, na zasazení této růže na zahradu mne texty rozhodně zlákaly. Dokonce se mi tak zalíbila, že jsem úplně pozapomněla na praktickou stránku věci a troufale jsem tuhle pichlavou růži zasadila hned vedle kompostéru, kam hodlám denně chodit. No, uvidím, jak moc mi budou nebo nebudou ty drobné trny vadit.


Samozřejmě mám jako asi každá žena v oblibě i ty klasické krásné růže, které plní květinářství a které neodmyslitelně patří k romantickým okamžikům nejednoho vztahu. I toho mého. Krásně voní, krásně vypadají, sousedka jednu takovou úžasnou růži pěstuje na zahradě a nemůžu projít kolem, aniž bych si přivoněla. Ale na naši zahradu klasické růže neplánuji. Ani ty stolisté, které zbožňovaly naše babičky, ani moderní anglické či irské, ani popínavé, jaké má moje mamka, ani roubované stromkové, ani skalkové. 
Jednoduše je s nimi dost starostí, musí se opečovávat a myslím, že budu mít dost starostí s opečováváním zeleniny, natož ještě květin. Mému vkusu většina klasických růží nevyhovuje, protože jako celek nevypadají tak pěkně. Svraskalá růže je pěkným keřem i v době, kdy nekvete, a na podzim ji zdobí velké červené šípky a pěkně žluté až žlutooranžové listy, v zimě je půvabná s jinovatkou či námrazou, podívejte se na obrázky na těchto odkazech:
http://www.gapphotos.com/imagedetails.asp?imageno=171962
http://www.gapphotos.com/imagedetails.asp?imageno=124531
http://www.gapphotos.com/imagedetails.asp?imageno=370917

A už se těším na šípkový čaj, který si z ní uvařím. Zatím mám na zahradě jen čtyři zavalité šípky o velikosti ředkviček. Ale na hrníček čaje na podzimní nachlazení to snad stačit bude, nejspíše je usuším jen v celku (ale déle se pak louhují), na správné zpracování šípků a odstranění chloupků a té vrstvičky, co obaluje semena, si ještě netroufám. O tom budu psát nejspíš až tak někdy za rok.

Jedlé jsou i její okvětní listy, obvykle se kandují v cukru, ale myslím, že se mi podaří časem najít a zkusit i pár dalších receptů, jen co se poperu s překlady z jiných jazyků. Zatím jsem byla ráda, že jsem si užila jejich vůni, než mi je rozfoukal silný vítr, který na zahradě máme.

Tak tyto recepty mám v záložkách na vyzkoušení: šípková marmeláda z růže svraskalé (zdroj receptu a obrázku: http://gastronomicavolante.blogspot.it/), růžový cukr (zdroj receptu a obrázku: http://pinkcake.blox.pl/), jahodovo-růžový sorbet (zdroj receptu i obrázku: http://gronaskafferiet.se/) a peprmintové bonbony z okvětních lístků růže (zdroj receptu a obrázku: http://thenerdyfarmwife.com/).
Jen pokud se už těšíte, až si z šípků něco uvaříte, tak pozor na plnokvěté odrůdy svraskalé růže, u těch se šípků nejspíše nedočkáte. A počítejte s tím, že odnožuje zespod keře, právě proto je ideální do živých plotů, neměla by vyrůst více než 1,5 metru. Prý pěkně zpevňuje svahy a snáší zimní solení silnic a chodníků.

Sdílení:

7 komentářů

  1. Děkuji za informace, myslela jsem si že tyto velké šípky jsou spíš jen okrasné... a ono je z nich toliko dobrot a krásy♥ Iva

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, zajímalo by mě, kdy jste tuto růži sázela a o kolik Vám zatím povyrostla, zvažuji totiž volně rostoucí živý plot z těchto růží :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sázela jsem ji v dubnu 2013, sazenice měla kolem 20 cm, ale měla celkem tlusté výhony, byla zastřihnutá. Po prvním roce to byl malý keřík sotva 40 cm, po druhém roce má teď cca půl metru na výšku a celkem pěkně se zahustily větve, uvidím, jak bude vypadat teď na jaře a kolik toho přiroste. Snad Vám to nějak pomohlo.

      Vymazat
    2. ...nechci Jitku strašit, ale když se růže svraskalá pořádně na stanovišti uvelebí, začne ďábelsky odnožovat. Vím, že o odnožování víte, přesto bych Vám chtěl říci, že dávat ji vedle kompostéru není nejlepší nápad, a zdaleka nejen kvůli těm trnům (samozřejmě, že píchá). Ale je pravda, že mám i jeden kultivar, který kvete bíle, a ten neodnožuje skoro vůbec - tak třeba budete mít štěstí.
      Já mám růži svraskalou velmi rád, zamiloval jsem se do ní kdysi na pobřeží Baltu, v Německu, kde jí nasázeli na rozhraní pláže a přímořského lesíka. Udělat z ní volně rostoucí živý plot je skvělý nápad, jen je třeba počítat s tím, že bude pichlavý, že téměř jistě bude mít sklony k bujnému odnožování - a že i tahle růže poroste lépe (a hlavně lépe pokvete) na plném slunci nežli ve stínu.
      Květní lístky můžete třeba použít i na ovonění černého čaje.
      Milan

      Vymazat
    3. Velmi děkuji za informaci, myslím, že si ty moje svraskalé růže začnu raději teď víc sledovat s tím odnožováním.

      Vymazat
  3. Jak je na tom vaše růže teď? Před 11 lety jsem si z nich vysázela živý plot a vůbec se jim nedaří. Potřebuje silný mulč, pak odnožuje pěkně, ale kvete maličko, šípky téměř žádné, zato těch ostnů. Mám ji na třech různých stanovištích, spolu s ní sázený plot z jasmínu, lískáčů, ostružin a dřínu (podle typu půdy, máme fakt velkou zahradu s velmi rozdílními stanovišti) dosahuje 4 metrů.
    Přemýšlím, zda ji zkusit pořídit znova, možná mám špatné sazenice. Ovšem že by jim bylo špatných všech 50?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám ji u kompostu a jedna roste krásně a nádherně kvete (má 1,5 metru) a vůně se line kouskem zahrady a je to super. Z té mám velkou radost. Dole mi vůbec neodnožuje a lehce se dole vyholuje, tak jsem ji podsadila kakosty.
      Druhou růži nám zastínil bez a vytlačuje ji, ta je vytáhlá, listy jen nahoře a málo kvete a daří se jí špatně. Nevím, jestli ji na tom místě udržím.
      Letos jsem si pořídila další sazenici, protože ta vůně je parádní- tentokrát do polostínu na sušší místo u domu, tak jsem zvědavá, jak poroste.

      Nevím, jestli budu umět poradit, ale mají dostatek sluníčka? (U těch mých je to slunce zatím na to kvetení asi dost stěžejní)

      Vymazat